طرح ساماندهی و نظارت بر تولید محتوا در کشور

در عصر اطلاعات که شاهد پدیده انفجار اطلاعات است و هر کس در خانه خود می‌تواند محتوا تولید کند و بر رسانه مسلط و بر جامعه تأثیر گذار باشد حتی برای ساماندهی اطلاعات تخصصی نیز تدابیر گسترده‌ای اندیشیده نشده است.

ساماندهی نظام نرم‌افزاری هرچند در نقاط دیگر دنیا به سختی امکان پذیر است اما برای کشور ایران که دولتی مقدر و مستقل دارد نه تنها بسیار ساده‌تر است بلکه امری ضروری  و اجتناب ناپذیر به نظر میرسد؛ اگر امروز این ضرورت را جدی بگیریم در آینده ای نزدیک شاهد جهش علمی بزرگی توسط جامعه خواهیم بود و خواهیم توانست پتانسیل‌های درون جامعه را آزاد کنیم. این جهش نه تنها در کشور بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد بلکه از جهت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … در دنیا تأثیرگذار می‌باشد.

نگاهی به کشورهایی مثل چین و هند ما را متوجه این حقیقت می‌کند که این امر اتفاقی نیست که کشوری همچون هند مبالغ هنگفتی ارز به واسطه فروش کالاهای نرم‌افزاری از جمله فیلم را به کشورش وارد می‌کند و کشوری همچون چین با تولید کلیه کالاهای مورد نیاز دنیا اقتصاد جهان را متوجه خود می‌سازد.

علم پایه همه چیز است اگر بتوانیم به جنبش نرم‌افزاری در کشور کمک کنیم خواهیم توانست در تمام جهات در دنیا پیشرفتی زبانزد همه داشته باشیم. در آینده‌ای نه چندان دور ابرقدرت جهان کشوری است که بتواند بر محتوای علمی دنیا چیره شده باشد. در طرحی که اینجانب به این منظور تدوین کرده‌ام به راهکاری اساسی جهت ساماندهی و نظارت بر تولید محتوا در کشور می‌پردازیم.

در این سامانه با توجه به زیاد بودن تولید‌کنندگان محتوا، عدم دسترسی به همه آنان، پر هزینه بودن جمع آوری کل اطلاعات و بسیاری دلایل دیگر برعکس تمام سیستم‌ها مدیریت این سامانه به عهده تک تک کاربران بوده و از داشتن سیستم مدیریت خشن و اجبار کننده به دور بوده است. این سامانه خود چنان جذابیتی دارد که هر شخصی که اطلاعات با ارزشی داشته باشد حتما برای امن نگهداشتن اطلاعاتش به سراغ این سامانه آمده و خود با رغبت کامل اطلاعاتش را در اختیار سیستم قرار می‌دهد.

این سامانه علاوه بر ساماندهی تولید محتوا از تضییع حق مؤلفان جلوگیری کرده و به جرأت می‌توان گفت با همین کار خواهد توانست ایده‌ها و مطالب با ارزشی را که در دل افراد بسیاری سنگینی می‌کند قبل از اینکه آنها به خاک بپیوندند آنها را جمع‌اوری کرده و به طرز صحیح جامعه را از این مطالب ارزشمند بهره‌مند سازد.

پیش نویس اولیه این طرح آماده بوده و در مدت چهل روز می‌توان طرح را به بهترین شکل ممکن ارائه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *